1. diel – Ako sa správne stravovať – Prečo a ako správne jesť

Jedlo je súčasťou ľudí a ich žitia od nepamäti. Slúži na to, aby sme prežili (aj keď pranisti by so mnou asi nesúhlasili). Pre jedlo sa ľudia v minulosti zabíjali, kolonizovali sa krajiny, bohatli alebo chudobneli národy a dnes tomu nie je inak. Proste, jedlo svojím spôsobom vládne svetom – či už vďaka reštauráciám, dovozu a vývozu potravín, výrobe tovarov a polotovarov alebo vďaka rôznym diétam, ktoré sa vymýšľajú na svete.

Pixmac000053741741

Jedlo môžeme vnímať dvoma spôsobmi – spôsob ako prežiť alebo ako pôžitok a spôsob ako riešiť svoje stresy. Ja osobne si vyberám prvú možnosť. Pri jedení sú dôležité úplne iné veci, ako si mnohí myslíme. Jedlo nemusí byť vždy len pôžitok! Mali by sme si uvedomiť, že tak ako nás môže jedlo liečiť,  môže nám aj veľmi škodiť. Všetko záleží nielen od kvality, ale aj od toho, čo jeme, kedy a koľko toho zjeme. Ak chceme dosiahnuť svoj cieľ pri zhadzovaní kilogramov, je podstatné vedieť, že jedlo je až 80% úspechu, cvičenie tvorí 20% úspechu a jeden bez druhého nemôžu existovať!

Ponúkam vám 15 mojich rád, ktoré sú dôležité (nejde pri tom len o zásady pri súťažných „diétach“):

  1. uvedomte si v akej fáze sa so svojim telom práve nachádzate (spaľovanie tukov, naberanie svalovej hmoty, alebo rysovanie, či udržiavanie);
  2. prijímajte proteíny, sacharidy a tuky v správnych množstvách (v závislosti od fázy, v ktorej sa nachádzate);
  3. prijímajte potraviny v správnom čase (každá potravina je vhodná v inom čase),
  4. rozložte si jedlá na niekoľko menších porcií (platí zásada – nebuďte prejedený, ale ani hladný),
  5. vyberajte si správne a kvalitné suroviny (obmedzte polotovary a hotové jedlá, dajte prednosť vlastným a naturálnym „výrobkom“),
  6. spoznajte svoje telo (zistite, ktoré potraviny vám sedia a ktoré vám naopak telo neprijíma);
  7. jedzte veľa zeleniny a nekonzumujte ovocie počas celého dňa;
  8. nemeňte životný štýl a ostaňte pri zdravom životnom štýle (vyvarujte sa striedavému chudnutiu a priberaniu);
  9. neprejedajte sa a už vôbec nie na večeru;
  10. nekonzumujte vyprážané jedlá a údeniny;
  11. nezabúdajte na zdravé tuky;
  12. používajte prírodný cukor s nízkym glykemickým indexom;
  13. nevylúčte z jedla soľ (existujú soli, ktoré sú veľmi bohaté na minerály);
  14. doprajte si jeden deň v týždni „cheat day“, kedy si vyberiete jedlo, ktoré cez týždeň nemôžete (platí zásada – neprejedajte sa);
  15. každé jedlo berte ako liek a vitamín a eliminujte príjem chemicky spracovaných výrobkov (na internete veľmi ľahko zistíte, ktorá potravina vám dodá chýbajúci vitamín).

Voľba je len na vás, tak si vyberte správne!

Zuzana Švihlíková

*Slovak version - Som Medzinárodná online podnikateľka, mentor, motivátor, bývalá INBA pretekárka, fitness trénerka, poradca vo výžive a obyčajná žena. *English version - I am International online business woman, mentor, motivator, ex INBA competiter, fitness trainer, consultant in nutrition and normal working woman.

Komentáre

    Pridať komentár

    * Nezabudnite na požadované pole